Desmond Tutu maakt finalisten Internationale Kindervredesprijs 2018 bekend

- Moni Begum, Bangladesh (17 jaar oud, thema: kinderhuwelijken)

- The March for Our Lives, VS (thema: veilige scholen en gemeenschappen)

- Leilua Lino, Samoa (18 jaar oud, thema: kindermishandeling)

Amsterdam, 12 november 2018 - Aartsbisschop Desmond Tutu heeft vandaag namens Stichting KidsRights de drie finalisten van de Internationale Kindervredesprijs 2018 bekendgemaakt. De boodschap van de jonge winnaar bereikt jaarlijks miljoenen mensen wereldwijd. Uit een indrukwekkend aantal van 121 genomineerde kinderen uit 45 landen selecteerde het Expert Comité van KidsRights Moni uit Bangladesh, de March For Our Lives-beweging uit de VS en Leilua uit Samoa als finalisten. Aartsbisschop Tutu, beschermheer van de Kindervredesprijs, reikt de prijs op 20 november (Wereld Kinderdag) uit aan de winnaar. Dit gebeurt tijdens een bijzondere uitreikingsceremonie in Kaapstad, Zuid-Afrika, waar KidsRights tevens haar vijftienjarige bestaan viert.

Persoonlijke felicitaties van aartsbisschop Tutu

Aartsbisschop Desmond Tutu, reeds tien jaar de beschermheer van de Kindervredesprijs en KidsRights, wordt tijdens de bijzondere ceremonie in Kaapstad geëerd. In een persoonlijke boodschap aan de finalisten zei de aartsbisschop: “Ik heb diep ontzag voor deze kinderen, wiens krachtige boodschap wordt versterkt door hun jeugdige energie en rotsvaste overtuiging dat kinderen hun eigen toekomst kunnen, nee moeten, verbeteren. Het zijn echte changemakers die op krachtige wijze laten zien dat kinderen de wereld in beweging kunnen brengen.”

De finalisten

Via deze link bekijkt u een korte video over de drie finalisten.

295598 moni%20begum 084897 original 1541782467

Moni Begum (17 jaar, Bangladesh, thema: kinderhuwelijken) werd op negenjarige leeftijd een activiste tegen het kinderhuwelijk nadat haar eigen zus gedwongen werd te trouwen met een veel oudere man die haar fysiek en seksueel misbruikte. Ze heeft meer dan 200 meisjes gered uit het kinderhuwelijk door ouders te confronteren, leraren te informeren en waar nodig de politie in te schakelen. Moni heeft binnen haar eigen organisatie ook een ondersteuningssysteem opgezet dat microleningen verstrekt aan gezinnen om de opleiding van hun dochters te betalen. Volgens Moni is dit veel meer waard voor gezinnen dan het op vroege leeftijd uithuwelijken van dochters.

Monis citaat: “Beïnvloed de familie, laat haar groeien. Als ze de kans krijgt, kan ze de hele wereld worden.”

Moni is genomineerd door Ashoka Innovation for the Public

295599 portretten mfol 2018img 8372 ac72f9 large 1541782467

De March For Our Lives-beweging (VS, thema: veilige scholen en veilige gemeenschappen) werd geïnitieerd door David Hogg, Emma González, Jaclyn Corin en Matt Deitsch samen met meer dan 20 andere Amerikaanse scholieren, nadat er op hun school in februari 2018 een grote schietpartij met 17 dodelijke slachtoffers plaatsvond. Zij organiseerden het evenement March For Our Lives in het voorjaar van 2018 om veiligere scholen en gemeenschappen te eisen en te protesteren tegen wapengeweld. De scholieren hebben gelobbyd, bijeenkomsten georganiseerd en duizenden jongeren overtuigd om zich als stemgerechtigd in te schrijven. Inmiddels is er in meer dan 25 Amerikaanse staten wetgeving aangenomen die de doelen van March For Our Lives dient.

Hun citaat: “Er bestaat geen minimumleeftijd om voor gerechtigheid en vrede te vechten. Dit is een kwestie van leven en dood en wij kunnen het ons niet veroorloven om zwijgend toe te kijken. De keuze om te handelen kan ons in een oogwenk worden ontnomen.”

March For Our Lives is genomineerd door twee leden van het Expert Comité

295597 2%20closeup a50799 large 1541782466

Leilua Lino (18 jaar oud, Samoa, thema: kindermishandeling) werd verkracht door haar vader toen ze negen jaar oud was. Haar vader werd veroordeeld tot 29 jaar gevangenisstraf. Leilua woont nu in de Samoa Victim Support Group Shelter, waar ze is uitgegroeid tot vredesambassadeur. Haar moed in de rechtbank en haar bewustwordingscampagnes op Samoaanse basisscholen – waarmee ze meer dan 3.000 kinderen heeft bereikt – hebben nog veel meer kinderen geïnspireerd om melding te doen van misbruik tegen hen. Op haar campus heeft ze vredestuinen aangelegd waar inmiddels 200 kinderen werden geholpen met traumaverwerking. Leilua praat daar met hen over haar reis en het belang van innerlijke vrede.

Leiluas citaat: “Waarom zou ik mij tegen de hele wereld keren vanwege hetgeen ik heb verloren? Ik heb nu vrede en ik deel het geschenk van vrede met de misbruikte kinderen van Samoa, door hun stem te zijn.”

Leilua is genomineerd door Samoa Victim Support Group

Einde persbericht

Aanvullende informatie voor de media (niet voor publicatie)

Neem voor vragen of interviewverzoeken contact op met de PR-adviseur van KidsRight, Diane van Hesteren:

M: +31 (0)6 50129811

T: +31 (0)20 3455088

Live feed

De uitreikingsceremonie, die op 20 november in Kaapstad plaatsheeft, is online via de volgende live feed te volgen: link

Bezoek de newsroom voor meer informatie over KidsRights: kidsrights.pr.co. Of bezoek online de profielen van de genomineerden: www.kidsrights.org/nominees.

Over de Internationale Kindervredesprijs

De Internationale Kindervredesprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een kind dat zich op dappere wijze inzet voor kinderrechten. De boodschap van de jonge winnaar heeft jaar in, jaar uit enorme impact en laat aan miljoenen mensen wereldwijd zien dat verandering mogelijk is. Dit jaar wordt de Internationale Kindervredesprijs voor de veertiende keer uitgereikt. Dertien dappere en inspirerende kinderen ontvingen de prijs al voor hun inzet voor het bevorderen van kinderrechten, waaronder ook Nkosi Johnson, die opkwam voor de rechten van kinderen met hiv/aids en Malala Yousafzai, die de Kindervredesprijs in 2013 won. Vorig jaar won Mohamad Al Jounde uit Syrië. Door de prijs te winnen heeft hij een internationaal podium gekregen. Zijn belangrijke oproep voor betere bescherming van de rechten van Syrische kindvluchtelingen is zo door honderden miljoenen mensen wereldwijd gehoord.

De Internationale Kindervredesprijs is een initiatief van Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights. De prijs werd in 2005 gelanceerd tijdens de top voor Nobel Vredesprijswinnaars in Rome, onder voorzitterschap van Mikhail Gorbachev. Het Expert Comité ontvangt ieder jaar nominaties uit landen van over de hele wereld. Zeer bijzondere, maar vaak nog onbekende dappere kinderen kregen een podium dankzij het jaarlijkse nominatieproces.

Ieder jaar wordt de prijs uitgereikt door een Nobel Vredesprijswinnaar. De winnaar ontvangt het ‘Nkosi’-beeldje, dat een kind afbeeldt dat de wereld in beweging brengt. Daarnaast krijgt de winnaar een studiebeurs en een wereldwijd platform om zijn of haar idealen en doelen op het gebied van kinderrechten te bevorderen. Tenslotte investeert KidsRights ieder jaar €100.000 in een projectfonds in het kinderrechtenthema van de winnaar.

Meer informatie vindt u op de website van de Internationale Kindervredesprijs: www.kindervredesprijs.nl.

Over Stichting KidsRights

KidsRights is een internationale kinderrechtenorganisatie die wereldwijd opkomt voor de positie van zeer kwetsbare kinderen en hun rechten promoot en ondersteunt. KidsRights gelooft in een wereld waarin rekening wordt gehouden met de rechten van kinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. KidsRights helpt kinderen om voor hun mening op te komen en actie te ondernemen om zelf veranderingen teweeg te brengen. KidsRights heeft daarbij speciaal aandacht voor de rol van kinderen als changemakers die de wereld in beweging kunnen brengen.

KidsRights vraagt aandacht voor kinderrechten met als doel deze te verbeteren. Om nieuwe inzichten te krijgen in de status van kinderrechten wordt er regelmatig onderzoek gedaan. Daarnaast financiert de stichting lokale projecten gericht op het verbeteren van kinderrechten en het stimuleren van kindparticipatie. Meer informatie: www.kidsrights.nl.

Over ABN AMRO

ABN AMRO investeert in de toekomst en is maatschappelijk betrokken. Haar Foundation richt zich op talent onder de noemer: ‘Partner van de Toekomst’. Het gaat om talent ontdekken, ontwikkelen en bekronen. De bank ondersteunt daarmee mensen en instellingen die iets willen bereiken. Soms door een financiële bijdrage, vaak door inzet van kennis en het netwerk van de bank. ABN AMRO is sinds 2006 partner van KidsRights en hoofdsponsor van de Internationale Kindervredesprijs. Kinderen brengen de wereld in beweging en de Internationale Kindervredesprijs biedt hen een platform om bij te dragen aan een betere wereld. Meer informatie: www.abnamro.com/partnervandetoekomst.