179551 logo%20kidsrights 6855aa large 1442488933

PERSBERICHT

Tentoonstelling ‘The International Children's Peace Prize’ bij World Press Photo in Nieuwe Kerk Amsterdam – 14 april t/m 9 juli

Amsterdam, 13 April 2017 - Op vrijdag 14 april opent de tentoonstelling 'The International Children's Peace Prize' van Stichting KidsRights in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Amsterdam heeft de primeur van deze tentoonstelling, die samen met de World Press Photo expositie te zien is en daarna wereldwijd gaat rondreizen.

243381 malala%20yousafzai%20en%20tawakkol%20karman%20(%c2%a9kidsrights,%20fotograaf%20pim%20ras) 51bc00 large 1492084516

De inmiddels wereldberoemde Kindervredesprijs wordt ieder jaar door een Nobelvredesprijswinnaar uitgereikt aan een kind dat op moedige wijze heeft gestreden voor kinderrechten. De tentoonstelling vertelt de unieke geschiedenis van de Kindervredesprijs en haar winnaars, die jaarlijks miljoenen mensen over de hele wereld weten te inspireren. "De combinatie van KidsRights en World Press Photo is zo krachtig, doordat de Kindervredesprijswinnaars laten zien dat verandering mogelijk is en dat kinderen echte changemakers kunnen zijn. Zij doen net als de foto's van World Press Photo een appél op de wereld", aldus Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights.

De tentoonstelling laat onder andere door ontroerende foto's de verhalen van de Kindervredesprijswinnaars tot leven komen. Maar ook zijn de originele proefwerken van Malala uit haar schooltijd in Pakistan te zien. Zij ontving de Kindervredesprijs in 2013 en groeide uit tot het symbool voor het recht op onderwijs voor meisjes. Daarnaast is het  Kindervredesprijsbeeld "de Nkosi" te bewonderen. Dit beeld is vernoemd naar Nkosi Johnson die de eerste Kindervredesprijs ontving in 2005. Nkosi werd  in 1989 Hiv-positief geboren en ondanks zijn jonge leeftijd vocht hij voor de rechten van kinderen met hiv/aids. In de tentoonstelling wordt ook het bijzondere contact dat hij onderhield met Nelson Mandela verhaald en verbeeld.

Middels interactieve computertechnieken kan de bezoeker foto's swipen naar een megagroot scherm waardoor een speels mosaic ontstaat. In een minibioscoop is de geschiedenis van de uitreiking mee te beleven met onder andere unieke beelden van de jubileumuitreiking waar beschermheer Desmond Tutu danst in de Ridderzaal, toegelachen door Koning Willem Alexander.

Locatie: De Nieuwe Kerk op de Dam te Amsterdam

Data: De Nieuwe Kerk, 14 April – 9 July 2017

Over de Internationale Kindervredesprijs

De Internationale Kindervredesprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een kind dat zich op bijzondere wijze inzet voor kinderrechten. De voorgaande winnaars hebben ieder op hun eigen manier blijk gegeven van bijzondere toewijding aan de strijd tegen de problemen van kinderen wereldwijd. De boodschap van de jonge winnaar heeft jaar in, jaar uit enorme impact en laat aan miljoenen mensen wereldwijd zien dat verandering mogelijk is. De Internationale Kindervredesprijs is een initiatief van Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights. De prijs werd in 2005 gelanceerd tijdens de top voor Nobelvredesprijswinnaars in Rome, onder voorzitterschap van Michail Gorbachev. Aartsbischop Desmond Tutu is de beschermheer van KidsRights en de Internationale Kindervredesprijs. Ieder jaar wordt de prijsuitreiking gepresenteerd door een Nobelvredesprijswinnaar. Het comité van experts ontvangt ieder jaar nominaties uit landen van over de hele wereld. Zeer bijzondere maar vaak nog onbekende dappere kinderen kregen een podium dankzij het jaarlijkse nominatieproces.

Over Stichting KidsRights

KidsRights is een Internationale kinderrechtenorganisatie die opkomt voor de positie van zeer kwetsbare kinderen waar ook ter wereld en die hun rechten promoot en ondersteunt. KidsRights gelooft in een wereld waarin alle kinderen toegang hebben tot hun rechten zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. KidsRights ziet kinderen als changemakers die de wereld in beweging kunnen brengen. De stichting faciliteert kinderen daarbij door hen een stem te geven en bij het uitvoeren van hun acties. KidsRights vraagt aandacht voor kinderrechten met als doel deze te verbeteren. Om nieuwe inzichten te krijgen in de status van kinderrechten wordt er regelmatig onderzoek gedaan. Daarnaast financiert de stichting lokale projecten gericht op het verbeteren van kinderrechten en het stimuleren van kindparticipatie.

Over World Press Photo

Stichting World Press Photo speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling en promotie van de visuele journalistiek. Wij inspireren, verbinden, onderwijzen en ondersteunen zowel visuele journalisten als hun publiek door hen nieuwe inzichten en perspectieven te geven. Dit doen wij onder meer door het organiseren van de meest prestigieuze prijzen in fotojournalistiek en digital storytelling, het realiseren van een tentoonstelling die elk jaar door ruim vier miljoen mensen wereldwijd wordt bezocht en middels onderzoeks- en opleidingsprogramma’s voor nieuw talent. World Press Photo is een onafhankelijke non-profitorganisatie die in 1955 is opgericht in Amsterdam, waar zij nog steeds gevestigd is. De stichting wordt ondersteund door de Nederlandse Postcode Loterij, heeft Canon als wereldwijde hoofdsponsor en ontvangt daarnaast steun van de World Press Photo Associates, de Friends van World Press Photo en vele partners. Voor meer informatie: www.worldpressphoto.org

Contact (niet voor publicatie)

Gelieve interviewverzoeken voor Marc Dullaert (oprichter en voorzitter Stichting KidsRights) en andere persvragen te richten tot het perscontact van KidsRights:

Elise Latour

E: elise@issuemakers.nl